Alfa Romeo 155 - Gama Silników
Pierwsza w kolejności tabela przedstawia silniki wywodzące się z konstrukcji Aurelio Lamprediego (wytwarzanych przez
Fiata już od 1959 roku). Silniki oznaczone jako TWIN SPARK 16V zostały opracowane przez Fiat Powertrain Technologies
w oparciu o wyżej wymienioną podstawę aby zastąpić paletę klasycznych, aluminiowych, ośmiozaworowych silników
Alfa Romeo Twin Spark i tym samym zakończyć pewien epizod w historii marki z Mediolanu. Prawa rynku okazały
się nieubłagane, tradycyjna konstrukcja została wyparta przez tańszą w produkcji szesnastozaworową jednostkę
z żeliwnym blokiem oraz aluminową głowicą. Z początkiem 1995 roku rozpoczęto produkcję nowych silników
i znalazły one swoje miejsce pod maską poliftingowej Alfy 155, najpierw była to wersja dwulitrowa, natomiast dwie
mniejsze pojemności zaobserwowano w roku 1996.
Pomimo zaniechania indywidualnej myśli technicznej marki Alfa Romeo, na rzecz technologii firmy Fiat, należy zwrócić
uwagę, że TWIN SPARK 16V różni się od pozostałych jednostek spotykanych w rodzinie Fiat/Lancia, nie możemy
przykładowo zapożyczyć od nich bloku silnika - ma on inne wymiary podstawowe. Sama konstrukcja jednak
okazała się nie bez wad, pierwsza z nich to mało trwały napęd rozrządu, w naszych warunkach pasek wraz
z napinaczami zaleca się wymieniać co 50 tysięcy kilometrów. Drugim minusem jest wariator - zmieniacz faz
rozrządu - szczególnie w cyklu miejskim, ze względu na słabe smarowanie przy rozruchu i na zimnym silniku,
ulega szybkiemu zużyciu - sugeruje się jego wymianę wraz z napędem rozrządu.
Motor z limitowanej czteronapędowej wersji Q4 to inna ewolucja silnika Lamprediego, z szenastozaworową
głowicą, zaopatrzona w turbodoładowanie oraz intercooler, przeniesiona bezpośrednio z królowej rajdów
Lancii Delty Integrale HF 16V. Chronologicznie wcześniejsza niż TS16V - pierwsze Alfy Romeo 155 Q4
wyprodukowano w 1992 roku.
Silnik | 1.6 T.SPARK 16V | 1.8 T.SPARK 16V | 2.0 T.SPARK 16V | Q4 2.0 16VT | |
Umiejscowienie | poprzecznie z przodu | ||||
Liczba cylindrów | 4 w rzędzie | 4 w rzędzie | 4 w rzędzie | 4 w rzędzie | |
Typ | benzynowy | turbobenzynowy | |||
Średnica tłoka | 82 mm | 82 mm | 83 mm | 84 mm | |
Skok tłoka | 75,65 mm | 82,7 mm | 91 mm | 90 mm | |
Pojemność | 1598 cm3 | 1747 cm3 | 1970 cm3 | 1995 cm3 | |
Moc maksymalna | kW | 88 | 103 | 110 | 137 |
KM | 120 | 140 | 150 | 186 | |
obr. | 6300 | 6300 | 6200 | 6000 | |
Maksymalny moment | Nm | 144 | 165 | 187 | 293 |
kgm | 15,4 | 16,8 | 19 | 29,8 | |
obr. | 4500 | 4000 | 4000 | 2500 | |
Stopień sprężania | 10:1 | 10:1 | 10:1 | 8:1 |
Kolejna tabela przedstawia, klasyczne aluminiowe perełki Alfy Romeo - trzy pierwsze to ośmiozaworowe rzędowe jednostki, z rozrządem napędzanym łancuchem. Najmniejsza z nich o pojemności 1.7 litra nie posiada wariatora i uznawana jest za najtrwalszą, większe jednak jej nie ustępują w tej kategorii, ponieważ wariator w tych silnikach jest praktycznie bezawaryjny, a jego zła sława dotyczy jednostek późniejszych - szesnastozaworowych. Ostatni, również instalowany w modelu 155, silnik to V6-stka o pojemności dwóch i pół litra - właściwie legenda, polecamy przeczytać jego historię na stronie Internetowego Klubu Alfa Romeo.
Silnik | 1.7 T.SPARK | 1.8 T.SPARK | 2.0 T.SPARK | 2.5 V6 | |
Umiejscowienie | poprzecznie z przodu | ||||
Liczba cylindrów | 4 w rzędzie | 4 w rzędzie | 4 w rzędzie | 6 w układzie V 60° | |
Typ | benzynowy | ||||
Średnica tłoka | 83,4 mm | 84 mm | 84 mm | 88 mm | |
Skok tłoka | 80 mm | 80 mm | 90 mm | 68,3 mm | |
Pojemność | 1749 cm3 | 1773 cm3 | 1995 cm3 | 2492 cm3 | |
Moc maksymalna | kW | 85 | 93 | 104 | 120 |
KM | 116 | 126 | 143 | 163 | |
obr. | 5800 | 6000 | 6000 | 5800 | |
Maksymalny moment | Nm | 152 | 165 | 187 | 216 |
kgm | 15,5 | 16,8 | 19,3 | 22 | |
obr. | 5000 | 5000 | 5000 | 4500 | |
Stopień sprężania | 10:1 | 10:1 | 10:1 | 10:1 |
Wreszcie, dla miłośników oszczędzania silniki wysokoprężne - w tym miejscu mocno próbujemy się powstrzymać
od komentarzy, czy i jak bardzo na miejscu są jednostki tego typu w autach marki Alfa Romeo, ale ostatecznie musimy
je zaakceptować.
Motor o pojemności 1.9 litra ma fiatowski rodowód i właściwie nie słyszy się
o nim złego słowa, brak wad konstrukcyjnych i niewielkie wysilenie czynią z niego długowieczną jednostkę.
Większy turbodiesel to z kolei nietypowy w budowie silnik produkcji włoskiej firmy VM, posiada cztery odrębne
głowice przypadające na każdy cylinder i skomplikowany napęd rozrządu. Z tego powodu należy uważać
na dobór właściwego warsztatu podczas serwisowania, nieobeznany mechanik może go łatwo uszkodzić.
W przypadku tej jednostki bardzo ważne jest utrzymywanie układu chłodzenia we właściwym stanie,
po przegrzaniu niefortunnie potrafią pęknąć głowice.
Silnik | TD 1.9 | TD 2.5 | |
Umiejscowienie | poprzecznie z przodu | ||
Liczba cylindrów | 4 w rzędzie | 4 w rzędzie | |
Typ | Diesel | ||
Średnica tłoka | 82,6 mm | 92 mm | |
Skok tłoka | 90 mm | 94 mm | |
Pojemność | 1929 cm3 | 2500 cm3 | |
Moc maksymalna | kW | 66 | 92 |
KM | 90 | 125 | |
obr. | 4200 | 4200 | |
Maksymalny moment | Nm | 186 | 294 |
kgm | 19 | 30 | |
obr. | 2500 | 2000 | |
Stopień sprężania | 19,2:1 | 21:1 |
Dane zaczerpnięto z instrukcji obsługi od producenta pojazdu, jednocześnie korygując zauważone zawarte w niej błędy.