Alfa Romeo 155 - Gama Silników

Pierwsza w kolejności tabela przedstawia silniki wywodzące się z konstrukcji Aurelio Lamprediego (wytwarzanych przez Fiata już od 1959 roku). Silniki oznaczone jako TWIN SPARK 16V zostały opracowane przez Fiat Powertrain Technologies w oparciu o wyżej wymienioną podstawę aby zastąpić paletę klasycznych, aluminiowych, ośmiozaworowych silników Alfa Romeo Twin Spark i tym samym zakończyć pewien epizod w historii marki z Mediolanu. Prawa rynku okazały się nieubłagane, tradycyjna konstrukcja została wyparta przez tańszą w produkcji szesnastozaworową jednostkę z żeliwnym blokiem oraz aluminową głowicą. Z początkiem 1995 roku rozpoczęto produkcję nowych silników i znalazły one swoje miejsce pod maską poliftingowej Alfy 155, najpierw była to wersja dwulitrowa, natomiast dwie mniejsze pojemności zaobserwowano w roku 1996.

Pomimo zaniechania indywidualnej myśli technicznej marki Alfa Romeo, na rzecz technologii firmy Fiat, należy zwrócić uwagę, że TWIN SPARK 16V różni się od pozostałych jednostek spotykanych w rodzinie Fiat/Lancia, nie możemy przykładowo zapożyczyć od nich bloku silnika - ma on inne wymiary podstawowe. Sama konstrukcja jednak okazała się nie bez wad, pierwsza z nich to mało trwały napęd rozrządu, w naszych warunkach pasek wraz z napinaczami zaleca się wymieniać co 50 tysięcy kilometrów. Drugim minusem jest wariator - zmieniacz faz rozrządu - szczególnie w cyklu miejskim, ze względu na słabe smarowanie przy rozruchu i na zimnym silniku, ulega szybkiemu zużyciu - sugeruje się jego wymianę wraz z napędem rozrządu.

Motor z limitowanej czteronapędowej wersji Q4 to inna ewolucja silnika Lamprediego, z szenastozaworową głowicą, zaopatrzona w turbodoładowanie oraz intercooler, przeniesiona bezpośrednio z królowej rajdów Lancii Delty Integrale HF 16V. Chronologicznie wcześniejsza niż TS16V - pierwsze Alfy Romeo 155 Q4 wyprodukowano w 1992 roku.

Silnik 1.6 T.SPARK 16V 1.8 T.SPARK 16V 2.0 T.SPARK 16V Q4 2.0 16VT
Umiejscowienie poprzecznie z przodu
Liczba cylindrów 4 w rzędzie 4 w rzędzie 4 w rzędzie 4 w rzędzie
Typ benzynowy turbobenzynowy
Średnica tłoka 82 mm 82 mm 83 mm 84 mm
Skok tłoka 75,65 mm 82,7 mm 91 mm 90 mm
Pojemność 1598 cm3 1747 cm3 1970 cm3 1995 cm3
Moc maksymalna kW 88 103 110 137
  KM 120 140 150 186
  obr. 6300 6300 6200 6000
Maksymalny moment Nm 144 165 187 293
  kgm 15,4 16,8 19 29,8
  obr. 4500 4000 4000 2500
Stopień sprężania 10:1 10:1 10:1 8:1

Kolejna tabela przedstawia, klasyczne aluminiowe perełki Alfy Romeo - trzy pierwsze to ośmiozaworowe rzędowe jednostki, z rozrządem napędzanym łancuchem. Najmniejsza z nich o pojemności 1.7 litra nie posiada wariatora i uznawana jest za najtrwalszą, większe jednak jej nie ustępują w tej kategorii, ponieważ wariator w tych silnikach jest praktycznie bezawaryjny, a jego zła sława dotyczy jednostek późniejszych - szesnastozaworowych. Ostatni, również instalowany w modelu 155, silnik to V6-stka o pojemności dwóch i pół litra - właściwie legenda, polecamy przeczytać jego historię na stronie Internetowego Klubu Alfa Romeo.

Silnik 1.7 T.SPARK 1.8 T.SPARK 2.0 T.SPARK 2.5 V6
Umiejscowienie poprzecznie z przodu
Liczba cylindrów 4 w rzędzie 4 w rzędzie 4 w rzędzie 6 w układzie V 60°
Typ benzynowy
Średnica tłoka 83,4 mm 84 mm 84 mm 88 mm
Skok tłoka 80 mm 80 mm 90 mm 68,3 mm
Pojemność 1749 cm3 1773 cm3 1995 cm3 2492 cm3
Moc maksymalna kW 85 93 104 120
  KM 116 126 143 163
  obr. 5800 6000 6000 5800
Maksymalny moment Nm 152 165 187 216
  kgm 15,5 16,8 19,3 22
  obr. 5000 5000 5000 4500
Stopień sprężania 10:1 10:1 10:1 10:1

Wreszcie, dla miłośników oszczędzania silniki wysokoprężne - w tym miejscu mocno próbujemy się powstrzymać od komentarzy, czy i jak bardzo na miejscu są jednostki tego typu w autach marki Alfa Romeo, ale ostatecznie musimy je zaakceptować.

Motor o pojemności 1.9 litra ma fiatowski rodowód i właściwie nie słyszy się o nim złego słowa, brak wad konstrukcyjnych i niewielkie wysilenie czynią z niego długowieczną jednostkę. Większy turbodiesel to z kolei nietypowy w budowie silnik produkcji włoskiej firmy VM, posiada cztery odrębne głowice przypadające na każdy cylinder i skomplikowany napęd rozrządu. Z tego powodu należy uważać na dobór właściwego warsztatu podczas serwisowania, nieobeznany mechanik może go łatwo uszkodzić. W przypadku tej jednostki bardzo ważne jest utrzymywanie układu chłodzenia we właściwym stanie, po przegrzaniu niefortunnie potrafią pęknąć głowice.

Silnik TD 1.9 TD 2.5
Umiejscowienie poprzecznie z przodu
Liczba cylindrów 4 w rzędzie 4 w rzędzie
Typ Diesel
Średnica tłoka 82,6 mm 92 mm
Skok tłoka 90 mm 94 mm
Pojemność 1929 cm3 2500 cm3
Moc maksymalna kW 66 92
  KM 90 125
  obr. 4200 4200
Maksymalny moment Nm 186 294
  kgm 19 30
  obr. 2500 2000
Stopień sprężania 19,2:1 21:1

Dane zaczerpnięto z instrukcji obsługi od producenta pojazdu, jednocześnie korygując zauważone zawarte w niej błędy.