Alfa Romeo 155 - statystyki produkcji
Gdyby spróbować podsumować produkcję modelu 155, czy był to sukces, czy może porażka producenta. Zależy to jak zwykle od punktu widzenia, jeśli ograniczymy się wyłącznie do marki Alfa Romeo i spojrzymy na liczby - ewidentna porażka. Właściwie jednak Alfa jest teraz częścią koncernu FIAT, a jej zadaniem jest ewidentnie produkcja dynamicznych "Driver's Cars". Koszty projektowe gruntownie obniżono, wykorzystując platformę Tipo jako bazę dla samochodu, a jednocześnie auto jest stylistyczną kontynuacją, żeby nie powiedzieć więcej - "kropką na i", najładniejszym autem w kierunku stylistycznym zapoczątkowanym przez Giuliette Nuove. Patrząc przez taki pryzmat, możemy teraz podsumować, dla koncernu auto okazało się przyzwoitym osiągnięciem, a zerwanie z tradycją, tylnym napędem oraz budową trans-axle zrzucamy na nieubłagane prawa rynku. Przy okazji, patrząc na liczbę wyprodukowanych egzemplarzy, możemy stwierdzić, że w przyszłości szykuje nam się niezły klasyk.Produkcja 155 na tle pozostałych limuzyn marki
Model | Okres produkcji | Wyprodukowano | Rocznie |
Giulietta berlina | 1955-1965 | 131.000 egz. | 13.000 egz. |
Giulia berlina | 1962-1978 | 572.000 egz. | 40.000 egz. |
Alfetta berlina | 1972-1984 | 475.000 egz. | 39.000 egz. |
Giulietta nuova | 1977-1985 | 379.000 egz. | 47.000 egz. |
75 | 1985-1992 | 386.000 egz. | 55.000 egz. |
155 | 1992-1997 | 192.000 egz. | 38.000 egz. |
156* | 1997-2005 | 680.000 egz. | 85.000 egz. |
* w latach 1997-2000 średnia roczna produkcja modelu 156 to 110.000 egzemplarzy, ogromny sukces marki
Spójrzmy także na liczby opisujące modele pozycjonowane klasę niżej. 145/146 są również oparte na platformie Tipo, roczna produkcja obu odmian nadwoziowych prawie osiąga pułap modelu 33 i przewyższa podstawową odmianę Alfasuda, z pewnością nie jest to porażka.
Model | Okres produkcji | Wyprodukowano | Rocznie |
Alfasud berlina | 1972-1985 | 900.000 egz. | 69.000 egz. |
33 | 1983-1994 | 866.000 egz. | 78.000 egz. |
33 SW | 1984-1994 | 122.000 egz. | 12.000 egz. |
145 | 1994-2000 | 220.000 egz. | 36.000 egz. |
146 | 1994-2000 | 229.000 egz. | 38.000 egz. |
Udział poszczególnych wersji silnikowych - czyli coś, co powinno
interesować nas najbardziej
Silnik | Okres produkcji | Wyprodukowano | Udział |
1.8 TS (8V+16V) | 1992-1997 | 72.800 egz. | 37,9% |
2.0 TS (8V+16V) | 1992-1997 | 38.300 egz. | 19,9% |
1.7 TS | 1993-1994 | 34.700 egz. | 18,1% |
1.9 TD | 1993-1997 | 15.700 egz. | 8,2% |
2.5 TD | 1993-1997 | 11.300 egz. | 5,9% |
1.6 TS 16V | 1996-1997 | 8.300 egz. | 4,3% |
2.5 V6 | 1992-1997 | 7.200 egz. | 3,8% |
2.0 Q4 turbo | 1992-1997 | 2.700 egz. | 1,4% |
1.8 FIAT DOHC | 1992 | 1.000 egz. | 0,5% |
Powyższe dane nie uwzględniają podziału na odmiany
silników Twin Spark 8V i 16V, właściwie powinniśmy także zsumować obie najmniejsze wersje benzynowe TS, by razem znalazły się na drugim miejscu, lecz nie będziemy pogarszać dokładności danych, wynik zaś prezentujemy poniżej: |
|||
1.7 TS + 1.6 TS | 1993-1997 | 43.000 egz. | 22,4% |
Należy dodać, że produkcja modelu 1.8 TS przewyższała 2.0 TS tylko w pierwszych dwóch latach, w późniejszym okresie prowadził 2.0, a mimo to suma jest zdecydowanie na korzyść mniejszej pojemności. Dane tego nie ukazują, ale pewne jest, że przed zmianami w 1995 roku było dużo więcej aut z silnikiem 1.8 TS 8V, w egzemplarzach po liftingu większość stanowiły te wyposażone w motor 2.0 TS 16V.
Silniki Diesla wypadałoby pominąć minutą milczenia, niestety są one kluczowym elementem sprzedaży aut w Europie, w sumie blisko 15% produkcji stanowią wersje z tym rodzajem napędu. W nowszych modelach Alfy (156, 159) ten odsetek jest jeszcze większy, ale zatwardziali Alfisti niespecjalnie zwracają na to uwagę i za zrywanie z tradycjami najbardziej obrywa się modelowi 155.
Wersje Q4 i V6 to jak widać prawdziwe rodzynki, które wymagają specjalnego traktowania, apelujemy zatem do właścicieli, starajcie się dbając o Wasze samochody.
Ostatnia pozycja, czyli wersja silnikiem 1.8 8V DOHC pochodzącym od Fiata, to dla nas niezmierna zagadka. Możemy znaleźć powody istnienia, 1.7 TS 8V bez wariatora instalowany był dopiero od 1993 roku, ale nigdy nie widzieliśmy egzemplarza z tym silnikiem, nie ma również śladu takiej wersji w katalogu części koncernu. Specyfikacja silnika prosto z Fiata Tempry 1.8 i.e. cat: poj. 1756ccm (84.0mm×79.2mm), moc 105KM@6000 obr./min. Szukamy świadków, jeśli widziałeś fabryczną Alfę 155 z tym silnikiem, daj nam znać.